Petrol Endüstrisi, Tek Taraflı Akaryakıt Fiyatı Kesintisi Nedeniyle İsyan Etti
Rafineriler ve pazarlama şirketleri için yaklaşık 105 milyar rupi zarar tahmini • Birkaç OMC, zaten küçülen yabancı katılımı ortasında olası iflas uyarısında bulunuyor • OCAC, devam eden politika istikrarsızlığının yatırımcı çekilmesine neden olabileceği ve uzun vadeli piyasa yaşayabilirliğini tehdit edebileceği uyarısında bulunuyor İSLAMABAD: Ülkenin petrol endüstrisi, geçen hafta başbakan tarafından açıklanan rekor düzeydeki %18-20'lik akaryakıt fiyatı kesintisine karşı çıkarak, kararın tek taraflı, yerleşik süreçlerle tutarsız olduğunu ve petrol rafinerileri ve petrol pazarlama şirketleri (OMC'ler) için tahmini 105 milyar rupilik bir zarara neden olduğunu iddia etti. Bir endüstri yöneticisi, federal kabinenin üç aydan kısa bir sürede dört kez fiyatlandırma mekanizmasını onayladığını ve her seferinde 'kale direklerinin' son derece zorlu koşullar altında sektörün aleyhine değiştirildiğini söyledi. Birkaç OMC'nin iflasla karşı karşıya kalabileceği uyarısında bulundu ve ülkenin Shell, Total ve Chevron'un ayrılmasının ardından zaten A sınıfı şirketler açısından yetersiz kaldığını ekledi. Hükümetin ilk olarak fiyatlar yükselirken 15 günlük ortalamayı kullandığını, ardından fiyatlar, ithalat primleri ve savaş riski ek ücretleri yükselirken haftalık ortalamaya geçtiğini ve daha sonra ürün ithalatı yerine ham petrole dayalı fiyatlandırmaya geçtiğini söyledi. En son kararda, hükümetin üç aylık ortalama primleri kullandığını, ancak Pakistan Devlet Petrolü (PSO) için fiili referansın mevcut olmadığını söyledi. Bu, petrol ithalatının enerji tedarik ve fiyatlandırması konusunda yeni oluşturulan bir sivil-askeri forum olan Ulusal Koordinasyon ve Yönetim Konseyi (NCNC) tarafından gözden geçirilip onaylanmasına rağmen gerçekleşti. Bir örnek vermek gerekirse, dizel için rafineri çıkış fiyatının mevcut formüle göre 19 Haziran'da litre başına 30 rupi düşmesi gerekirken, kabine tarafından tartışma veya müzakere olmaksızın dolaşım yoluyla alınan bir kararla litre başına 81 rupi düşürüldü. PSO'nun en son fiyat ayarlamasından sonra tek başına yaklaşık 50 milyar rupi zarar etmesinin beklendiğini, ardından Pak-Arab Rafineri Şirketi için yaklaşık 25 milyar rupi ve diğer tüm şirketlerin ise yaklaşık 30 milyar rupi ortak zararının olması muhtemel olduğunu ekledi. Otuzdan fazla rafineri ve OMC'yi kapsayan bir kuruluş olan Petrol Şirketleri Danışma Konseyi (OCAC), hükümete resmi bir protesto mektubu yazdı ve Pazartesi veya Salı günü tüm CEO'larla acil bir toplantı talep etti. Resmi kaynaklara göre, talep bu hafta için reddedildi. OCAC, 'hükümet tarafından yürütülen devam eden tek taraflı petrol fiyatlandırma müdahaleleri ve bunların yaşayabilirlik üzerindeki giderek artan zararlı etkileri konusunda ciddi endişe' dile getirdi.
Pakistan petrol endüstrisinin, hükümetin tek taraflı akaryakıt fiyatı indirimlerine karşı protestosu, politika istikrarsızlığının ekonomik sonuçlarını gözler önüne seriyor. Fiyatlandırma mekanizmasındaki sık değişiklikler ve yerleşik süreçlere uyulmaması, hem yerel hem de yabancı yatırımcılar için belirsizlik yaratıyor ve sektörün geleceğini tehdit ediyor. Endüstri yöneticilerinin iflas uyarıları ve yabancı katılımın azalması, bu durumun ciddiyetini vurguluyor. Yapay zeka ve veri analitiği, fiyatlandırma modellerini daha şeffaf ve öngörülebilir hale getirebilirken, politika yapıcıların uzun vadeli ekonomik etkileri göz önünde bulundurarak daha istikrarlı kararlar alması gerekiyor. Bu tür müdahaleler, sadece petrol sektörünü değil, aynı zamanda genel ekonomik güveni ve yatırım ortamını da olumsuz etkileyebilir.
📌 Kaynak
Bu haber XML kaynağından derlenmiştir. Tamamı için orijinal habere gidin.
Orijinal haberi oku →