Kwakkelend Heineken haalt Braziliaanse koffie-verkoper om tij te keren
Voor het eerst krijgt biergigant Heineken een topman die van buiten het bedrijf komt. Het gaat om de Braziliaan Rafael Oliveira, roepnaam Rafa, die anderhalf jaar de baas was bij koffieconcern JDE Peet's, waar Douwe Egberts onder valt. Daarmee breekt Heineken met de traditie dat de hoogste baas van het bedrijf intern is opgeleid. Dat was bij alle mannen die na Freddy Heineken de leiding kregen het geval. Bovendien waren het allemaal Nederlanders, op de Belg Jean-François van
Voor het eerst krijgt biergigant Heineken een topman die van buiten het bedrijf komt. Het gaat om de Braziliaan Rafael Oliveira, roepnaam Rafa, die anderhalf jaar de baas was bij koffieconcern JDE Peet's, waar Douwe Egberts onder valt. Daarmee breekt Heineken met de traditie dat de hoogste baas van het bedrijf intern is opgeleid. Dat was bij alle mannen die na Freddy Heineken de leiding kregen het geval. Bovendien waren het allemaal Nederlanders, op de Belg Jean-François van Boxmeer na. Belangrijke aandeelhouders van Heineken hadden het concern gevraagd om iemand van buiten te nemen, die met een frisse blik naar het bedrijf kan kijken. In zakenkrant FT sprak een belegger de zorg uit dat het 'wel weer een Nederlander' zou worden. "We zijn gedoemd om iemand van gemiddelde kwaliteit te krijgen, dat is nu eenmaal de geschiedenis van het bedrijf." Heineken ziet de bierverkoop wereldwijd dalen. Onder vertrekkend topman Dolf van den Brink werd al een reorganisatie aangekondigd waardoor 5000 tot 6000 arbeidsplaatsen wereldwijd verdwijnen. Oliveira werkte voorheen bij voedingsgigant Kraft Heinz en krijgt de opdracht om de ingezette strategie te versnellen en ervoor te zorgen dat Heineken weer gaat groeien. Hij krijgt de zegen van de Heineken-familie. "Mijn familie en ik zijn zeer tevreden met de zorgvuldige, wereldwijde selectieprocedure die leidde tot de benoeming van Rafa", zegt grootaandeelhouder Charlene de Carvalho-Heineken in het persbericht van het bedrijf. Beloning Beleggersvereniging VEB is positief en omschrijft Oliveira als iemand die "rücksichtslos focust op rendement en die iets minder met het oud-Hollandse merk Heineken heeft". VEB-directeur Gerben Everts verwacht dat Heineken onder de nieuwe topman merken gaat afstoten en lokale brouwerijen gaat sluiten. "Je moet als brouwerij met de veranderende biermarkt mee." In de anderhalf jaar tijd die Oliveira bij JDE Peet's werkte, heeft hij een bezuinigingsoperatie opgezet die jaarlijks 500 miljoen euro moest besparen. Bij de koffiefabriek in Utrecht verdwenen daardoor banen. Onder zijn leiding werd JDE Peet's overgenomen door het Amerikaanse drankenconcern Keurig Dr Pepper. Volgens beleggersvereniging VEB leverde die deal Oliveira een beloning op van tientallen miljoenen euro's. Als aandeelhouders met de benoeming instemmen dan start Oliveira op 1 oktober. Het is nog niet bekend hoeveel hij bij Heineken gaat verdienen.
📌 Kaynak
Bu haber XML kaynağından derlenmiştir. Tamamı için orijinal habere gidin.
Orijinal haberi oku →