Vården av delfin på Kolmården anmäls – misstänkt lidande

📌 Diğer 📰 Sweden 🕐 2 saat önce

Länsstyrelsen i Östergötland anmäler vården av en delfin vid Kolmårdens djurpark. Myndigheten bedömer att djuret kan ha utsatts för onödigt lidande.

Länsstyrelsen i Östergötland anmäler vården av en delfin vid Kolmårdens djurpark. Myndigheten bedömer att djuret kan ha utsatts för onödigt lidande.

En delfin på Kolmårdens djurpark har under lång tid varit sjuk och behandlats intensivt. Under en tillsynsperiod på tio månader under 2025 togs 40 blodprover på delfinen, samtidigt som den behandlades med antibiotika under 213 dagar.

Enligt Länsstyrelsen har behandlingarna lett till svåra biverkningar, bland annat påverkan på lever och mage. Men också svampinfektioner som krävt ytterligare medicinering.

I sin anmälan skriver myndigheten att andra åtgärder kring djurets miljö eller skötsel borde ha vidtagits, eller att djuret borde ha avlivats av djurskyddsskäl.

Ärendet har nu överlämnats till Ansvarsnämnden för djurens hälso- och sjukvård, som ska ta ställning till om det finns skäl för disciplinära åtgärder.

📌 Kaynak

Bu haber XML kaynağından derlenmiştir. Tamamı için orijinal habere gidin.

Orijinal haberi oku →
📱
News AI World — Mobil uygulama
Bu haberleri 45 dilde, anlık çeviriyle cebinde. Erken erişim için Gmail adresini bırak.
← Tüm haberlere dön