Repparfjord-aksjonister dømt
14 aksjonister er dømt til å betale bøter etter demonstrasjonene mot gruvedriften i Repparfjorden.
14 aksjonister er dømt til å betale over 200 000 kroner i bøter etter demonstrasjonene mot gruvedriften i Repparfjorden.
DØMT: Disse 14 aksjonistene har blitt dømt i Vestre Finnmark tingrett.
Det var under protestene mot Nussir-gruven at aksjonistene nektet å etterkomme politiets pålegg om å forlate anleggsområdet.
Torsdag falt dommen mot 14 av demonstrantene i Vestre Finnmark tingrett.
Blant de tiltalte som nå er domfelt, er artist Ella Marie Hætta Isaksen, leder i Kvenungdommen Rebecka Ekeland, og sentralstyremedlem i Natur og Ungdom Helene Sofie Smit.
Hva: Protestaksjoner mot gruveselskapet Nussir ASA sine gruveplaner i Repparfjorden.
Hvordan: Aktivister brukte sivil ulydighet og lenket seg fast til anlegget for å stanse arbeidet. Aksjonene varte i over 200 dager i fjor.
Kjernen i konflikten: Motstand mot at staten har gitt tillatelse til å dumpe gruveslam i Repparfjorden, samt at gruven plasseres midt i Fiettar reinbeitedistrikt, noe som rammer samisk kulturutøvelse og reindrift.
Tiltalen: 45 aksjonister er tiltalt for å ha lenket seg fast til Nussir-anlegget i fjor, og for ikke å ha fulgt politiets pålegg. Rettssaken oppstår fordi aksjonistene ikke har betalt bøtene de ble ilagt.
De domfelte: Brage Bøe Ulstein, Eira Børresen Ryste, Noah Leon Gaup Astete, Lisa Holmås, Helene Sofie Smit, Lars Jørgen Høe, Kornelia Elise Kristensen, Rebecka Buschmann Ekeland, Eri Thenning Melhus, Symre Johanne Aargaard, Andrine Alette Logje Hallen, Frode Elias Rindal, Ella Marie Hætta Isaksen og Ingrid Eline Barrabès Gørrissen.
Gjennomføring: Rettsprosessen er delt inn i fem grupper. Resten av aksjonistene må møte i retten i august og september.
De domfelte opplyser at de er skuffet over utfallet, men fastholder at aksjonene var riktige.
– Vern av natur og urfolksrettigheter er en eksistensiell kamp. Å beskytte livsgrunnlaget i fjellet og fjorden for kommende generasjoner er vår plikt, sier Rebecka Ekeland, leder i Kvenungdommen og én av de domfelte.
– Høyesterett og EFTA-domstolen har i tilsvarende saker konkludert med at denne typen dumping er ulovlig. Likevel stanser ikke myndighetene praksisen. Vi har derfor ingen andre virkemidler enn kraftfulle, men fredelige protester, sier hun.
Aksjonist og sentralstyremedlem i Natur og Ungdom, Helene Sofie Smit, synes det er vondt å bli dømt.
– Det å stå opp for urett er for mange ikke et valg. Det kjentes som absolutt det eneste riktige å gjøre, sier hun.
Les også Repparfjord-aksjonistene i retten: – Vi har ikke gjort noe galt
Hun er likevel glad for at én av dommerne var uenig i beslutningen og mente at demon
📌 Kaynak
Bu haber XML kaynağından derlenmiştir. Tamamı için orijinal habere gidin.
Orijinal haberi oku →