Annulatie van Sente 369 en kleinere donderdagse markt in Sint-Niklaas: "Klanten appreciëren het dat we hier toch staan"

💻 Teknoloji 📰 Belgium 🕐 3 saat önce

Door de hittegolf was het donderdag een stuk rustiger dan gewoonlijk op de wekelijkse markt op de Grote Markt in Sint-Niklaas. Het stadsbestuur besliste eerder deze week al om de markt vroeger te laten sluiten, om 11 in plaats van 13 uur. Toch zakten 2 op de 3 marktkramers af naar het marktplein, gewapend met koeling, water en waaiers.

Door de hittegolf was het donderdag een stuk rustiger dan gewoonlijk op de wekelijkse markt op de Grote Markt in Sint-Niklaas. Het stadsbestuur besliste eerder deze week al om de markt vroeger te laten sluiten, om 11 in plaats van 13 uur. Toch zakten 2 op de 3 marktkramers af naar het marktplein, gewapend met koeling, water en waaiers.

Op een normale marktdag staan er ruim 100 kramen op de Grote Markt van Sint-Niklaas, nu stonden er zowat 60. De marktkramers die er wél stonden, namen extra maatregelen om hun producten vers te houden.

Stefanie Van Stappen van hoeveslagerij Bagynhof koos er bewust voor om te komen. "De vaste klanten verwachten je toch op de markt en appreciëren het zeker dat we hier vandaag staan", zegt ze. "We stapelen de charcuterie niet te hoog om ervoor te zorgen dat alles dicht bij de koeling blijft liggen. En de klanten keren met hun vlees best zo snel mogelijk terug naar huis, om het in de koelkast te leggen."

Ook Jeffry Triarso van de Wase Fruit Markt paste zijn aanpak aan. "Hoe we alles hier vers houden? Twee zaken: water en waaiers", zegt hij. "We proberen zoveel mogelijk in de frigo's te houden en ik ga geregeld rond met de gieter om de groenten te besproeien met fris water." In het snoepkraam van Anneke ligt niet alles uitgestald "om vooral de chocolade te beschermen tegen de hitte".

Ook al deed de hitte klanten thuis blijven, trouwe bezoekers waren er wel. "We vinden het belangrijk om ook vandaag lokaal te kopen", zegt Christel D'hondt, die samen met dochter Elise en kleinzoon Emiel aanwezig was. Ze nam een extra koeltasje mee

Elders in de provincie worden dit weekend tal van evenementen afgelast. In Sint-Laureins gaat het fietsevent Sente 369 niet door. Zaterdag zouden 140 deelnemers 15 rondes van bijna 25 kilometer fietsen voor een goed doel. "Maar de organisatie vindt het niet verantwoord", zegt Sven De Wever.

"Het is niet mogelijk voor ons om gedurende 15 uren voor de veiligheid van de wielerliefhebbers in te staan. Elk uur is er wel een drinkpauze, en er zijn ook ventilatoren en watersproeiers, maar onderweg kunnen we die zaken niet voorzien. Wielrenners willen ook presteren, of willen hun cijfers op Strava hebben, maar kent iedereen wel zijn eigen lichaam in zo'n hitte?" Er zijn ook onweders voorspeld, en de organisatie wil ook daarom geen risico's nemen.

De gemeente Hamme stelt dan weer haar zomerbraderie uit door de hitte. Ruim 30 van de 54 ingeschrevenen hadden al afgezegd. "Als er al niet veel standen zijn, is het voor de bezoekers helemaal niet dezelfde beleving", zegt schepen Jo Laureys (N-VA). "De activitei

#app

📌 Kaynak

Bu haber XML kaynağından derlenmiştir. Tamamı için orijinal habere gidin.

Orijinal haberi oku →
📱
News AI World — Mobil uygulama
Bu haberleri 45 dilde, anlık çeviriyle cebinde. Erken erişim için Gmail adresini bırak.
← Tüm haberlere dön