Norberg återkrävs på drygt 4,3 miljoner av Skolverket efter Lärarlönelyftet

📌 Diğer 📰 Sweden 🕐 3 saat önce

Flera lärare i Norbergs kommun fick mindre löneökning än de hade rätt till, eller blev helt utan. Nu återkräver Skolverket drygt 4,3 miljoner från kommunen efter felaktig hantering av statsbidraget lärarlönelyftet. – Det som sticker ut tycker vi är volymen på återkravet, det är stort, säger Sofie Lundkvist, enhetschef för statsbidrag på Skolverket.

Flera lärare i Norbergs kommun fick mindre löneökning än de hade rätt till, eller blev helt utan. Nu återkräver Skolverket drygt 4,3 miljoner från kommunen efter felaktig hantering av statsbidraget lärarlönelyftet.

– Det som sticker ut tycker vi är volymen på återkravet, det är stort, säger Sofie Lundkvist, enhetschef för statsbidrag på Skolverket.

Pengarna i statsbidraget läralönelyftet ska egentligen gå till att höja särskilt duktiga lärares löner och i förlängningen höja kvaliteten på undervisningen.

– Man har använt deras personuppgifter för att få del av de här statliga pengarna. Och så har det då inte betalats ut, säger Sofie Lundkvist.

Enligt Skolverket rör det sig om ungefär 67 lärare som blivit drabbade under en period som sträcker sig över åtta år, 2017-2025. Det finns ingen möjlighet för dem att i efterhand få ta del av de statliga pengar som skulle gått till dem. Istället har kommunen blivit återbetalningsskyldiga på sammanlagt 4 366 147 kronor.

– Det är ju ett väldigt, väldigt stort återkrav i i statsbidrags-perspektiv och för en enskild huvudman, säger Sofie Lundkvist.

Skolverket har tidigare också polisanmält Norbergs kommun för att de vill att eventuellt uppsåt utreds. Fram tills att pengarna är återbetalade kommer det inte vara möjligt för Norberg att få några mer statsbidrag från Skolverket.

Historien börjar i februari med att Säters dåvarande skolchef erkände för Södra Dalarnes tidning att hon fuskat med statsbidraget.

Eftersom samma person tidigare jobbat i Norberg kontaktade kommunen Skolverket för att reda ut hur deras hantering av statsbidraget gått till. Senare visade utredningen på omfattande brister.

– Det är bedrövligt, det är jätteilla och det är extremt tråkigt för det drabbar ju verksamheterna, säger Tove Spolander (S), ordförande i barn och ungdomsnämnden.

– I verksamheten, men vi vet inte var, säger Tove Spolander (S).

Efter det här har kommunen ändrat delegationsordning och rutiner så att nämnden får insyn i hanteringen av de statsbidragen och att fler personer är delaktiga i ansökningar.

📌 Kaynak

Bu haber XML kaynağından derlenmiştir. Tamamı için orijinal habere gidin.

Orijinal haberi oku →
📱
News AI World — Mobil uygulama
Bu haberleri 45 dilde, anlık çeviriyle cebinde. Erken erişim için Gmail adresini bırak.
← Tüm haberlere dön