ABD ve İran'dan Karşılıklı Saldırılar Sonrası Araghchi: Hürmüz Geçitlerine Yapılacak Herhangi Bir Müdahale 'Gerginliği Artıracak'

💰 Ekonomi 📰 Pakistan 🕐 2 saat önce
ABD ve İran'dan Karşılıklı Saldırılar Sonrası Araghchi: Hürmüz Geçitlerine Yapılacak Herhangi Bir Müdahale 'Gerginliği Artıracak'

İran Dışişleri Bakanı Abbas Araghchi, Pazar günü yaptığı açıklamada, ABD ile varılan anlaşmaya aykırı olarak Hürmüz Boğazı'ndan geçiş yollarında yapılacak herhangi bir girişimin Orta Doğu'da 'gerginliği artıracağını' uyardı. İki ülke, bölgedeki kırılgan ateşkesü ihlal etmekle birbirini suçlarken, karşılıklı saldırılar düzenledi. Araghchi'nin uyarısı, ABD ordusunun Pazar sabahı erken saatlerde İran'daki birden fazla hedefe yeni saldırılar düzenlediğini açıklamasının ardından geldi. Bu saldırılar, Hürmüz Boğazı'ndan geçen bir gemiye yönelik yeni bir saldırıya yanıt olarak yapılmıştı. Tahran ise Bahreyn ve Kuveyt'teki ABD üslerine saldırılarla karşılık verdi. Bu karşılıklı eylemler, Pakistan aracılığıyla sağlanan ve ABD ile İsrail'in 28 Şubat'ta başlattığı, Hürmüz Boğazı'ndaki deniz trafiğini kesintiye uğratan ve küresel enerji piyasalarını sarstıran savaşın sona erdirilmesini amaçlayan geçici barış anlaşmasının kırılganlığını vurguladı. Bağdat'taki bir basın toplantısında konuşan Araghchi, 'İran İslam Cumhuriyeti tarafından yürütülmekte olana kıyasla yeni veya ayrı düzenlemeler benimseme yönündeki herhangi bir girişim, yalnızca daha karmaşık durumlara ve Hürmüz Boğazı'nın yeniden açılmasında gecikmelere yol açacak ve gerginliği artıracaktır' dedi. Irak'ın başkentini ziyareti sırasında Araghchi, Körfez ülkeleriyle bir güvenlik çerçevesi oluşturulması çağrısında bulunurken, Tahran ve Washington, bölgedeki savaşın sona erdirilmesi amacıyla varılan kırılgan ateşkesi ihlal etmekle birbirlerini suçladı. Araghchi, tüm tarafları 'mutabakat zaptına uymaya ve bu MoU'nun rotasından sapmasına izin vermemeye' çağırdı. İran'ın en üst düzey diplomatı, 'Bölgedeki tüm ülkeleri kapsayan ve bölge dışından herhangi bir ülkenin varlığı veya müdahalesi olmadan yeni bir çerçeveye ulaşmalıyız' dedi. Bu, bu hafta başında İran Cumhurbaşkanı Mesud Pezeşkiyan tarafından ortaya atılan ve bölge ülkeleri arasında yeni bir 'bölgesel güvenlik yapısı' çağrısında bulunan bir öneriyi yankılıyordu. İran, Irak'ın Körfez Devletleri, İran ve Irak arasında bir toplantı düzenlenmesi çağrısını memnuniyetle karşıladı. ABD saldırılarının ardından İran Devrim Muhafızları Ordusu (DMO), Pazar günü yaptığı açıklamada, Hürmüz Boğazı'ndaki trafiği kontrol altına almak için önlemler aldıklarını ve gemilerin ihlallerine daha sert müdahale edileceğini bildirdi. Tahran tarafından yetkilendirilen tek geçiş, İran kıyısı boyunca uzanan bir koridordan geçiyor. İzleme platformları Cuma günü, stratejik su yolunda İran tarafından onaylanmamış bir geçişin kullanılmaya devam ettiğini gösterdi. Bir gün önce DMO, Umman ve Uluslararası Denizcilik Örgütü'nün (IMO) 'danışmadan' yeni bir koridor duyurduğunu söyledi.

🧠 Editör Yapay Zekâ Analizi

ABD ve İran arasındaki karşılıklı saldırılar ve Hürmüz Boğazı'ndaki gerilim, Orta Doğu'daki istikrarsızlığın derinliğini ve küresel enerji piyasaları üzerindeki potansiyel etkisini gözler önüne seriyor. Dışişleri Bakanı Araghchi'nin 'gerginliği artıracak' uyarısı, diplomatik çözümlerin ne denli kritik olduğunu vurgularken, tarafların birbirini ateşkes ihlaliyle suçlaması, çözüm sürecini daha da karmaşık hale getiriyor. İran'ın bölgesel güvenlik çerçevesi önerisi, bölgedeki aktörlerin kendi güvenliklerini sağlama çabalarını yansıtırken, ABD'nin bölgedeki askeri varlığı ve müdahalesi, gerilimin temel nedenlerinden biri olmaya devam ediyor. Bu durum, uluslararası toplumun arabuluculuk rolünü ve diplomatik çözümlerin önceliğini bir kez daha ön plana çıkarıyor.

#market#app#war#minister#president

📌 Kaynak

Bu haber XML kaynağından derlenmiştir. Tamamı için orijinal habere gidin.

Orijinal haberi oku →
📱
News AI World — Mobil uygulama
Bu haberleri 45 dilde, anlık çeviriyle cebinde. Erken erişim için Gmail adresini bırak.
← Tüm haberlere dön